På en arbetsplats är det a och o att ha en fungerande och snabb kommunikation med rätt medel och via rätt kanaler. Långsam kommunikation försinkar och orsakar problem. Detsamma gäller naturligtvis den vanliga och orala kommunikationen. Om man inte är klar och tydlig riskerar man att missuppfattas och bråk kan uppstå. Tänk på den övriga kommunikationen på samma sätt.
Interna kommunikationskanaler
Idag finns många olika kommunikationsmetoder som företag kan använda sig av. Många sköter exempelvis den interna kommunikationen med kanaler som Slack. Via Slack kan alla anställda på företaget ha en egen profil, skapa grupper, låsa grupper där bara ett fåtal får vara med samt skicka filer och foton. Det är bra om man till exempel sitter på olika avdelningar eller olika våningar och vill slippa springa runt halva byggnaden för att få tag i någon som kanske inte ens sitter på sin plats när man kommer fram.
Installera smarta lösningar
De flesta verksamheter måste vara uppkopplade jämt och ständigt och deras medarbetare måste vara tillgängliga hela tiden, åtminstone under arbetstid. Även de som är ute och reser eller är på kundbesök måste vara nåbara och kunna kopplas hit och dit när en kund ringer eller när chefen söker hen. Molnlösningar brukar vara den allra bästa metoden eftersom folk går att nå även om det interna systemet skulle hackas eller krascha. Om man har tillgång till företaget oavsett var man är, bara man har internetuppkoppling, så har man löst en stor del av problemet om det skulle uppstå. Idag erbjuder operatörer många olika lösningar för företag som innefattar internet, telefoni och olika system.
Säker kommunikation
En kommunikationslösning på jobbet ska naturligtvis också vara säker. Inget företag vill att obehöriga ska göra intrång och sätta hela systemet i gungning. Med dagens teknik ställs leverantörer inför svåra utmaningar men de lyckas också att leverera klockrena lösningar. Infrastrukturen på ett företag kan vara nyckeln till framgång på mer än ett sätt.
Tillfälliga kommunikationsmedel
Ibland behöver en verksamhet inte en fast installation av kommunikationskanaler utan endast utnyttja dem i några veckor eller dagar. Det kan till exempel röra sig om en festival med personal som behöver utrustning för att snabbt tala med varandra problemfritt, eller en tillfällig teateruppsättning eller konsertuppsättning där turnéfolket måste kunna kommunicera och ge order eller varna om något händer. I sådana fall finns lösningar som komradio, telefon, kameraövervakning eller ett stomnät.
Det är alltid viktigt att kika på området där kommunikationen ska ske eller installeras tillfälligt eftersom vissa platser kan vara underjordiska, avskilda eller på något sett svåråtkomliga. Du kan dock anlita företag som är specialister på sådana tillfälliga kommunikationslösningar – som kommer och fixar och som tar bort när eventet eller vad det nu kan vara, är klart.