Syns du inte så finns du inte är ett vanligt mantra i företagsvärlden. Det finns en sanning i detta. Det spelar inte någon roll om du är nystartad eller etablerad. På ett eller annat sätt är det viktigt att synas i konkurrensen. Nu finns det otroligt många sätt att marknadsföra sig på. Sociala medier, klassiska reklamen i tidningar och att rankas högt på sökmotorerna. Det är bara några av de många sätt som finns. Sen förändras också kunder och potentiella kunders beteende. Behöver du nå ut till kunder börjar rörlig bild och storytelling bli alltmer aktuellt. Ett sätt är informationsfilm som levererar budskap. För att lyckas med filmbudskap krävs en kunnighet i hur mottagaren reagerar på olika uttryck. Därför är det bra att använda sig av professionella marknadsförare.
Hur fungerar informationsfilmer?
Informationsfilmer är ett bra sätt att öka rankingen på sökmotorer. Har du en hemsida kan du öka söktrafiken som leder till din sida med över 150 %. Dessutom tenderar kunder och potentiella kunder att stanna kvar längre på sidan. Ska du lansera en ny produkt kan du därmed öka din försäljning. Intressanta filmer delas också i större utsträckning. På så sätt får du moderna varianten av mun till mun metoden. Tyvärr är det inte så enkelt att göra bra filmer som når ut. Det handlar om manus, kunna redigera rörlig bild och skapa intressant händelseförlopp. Ibland kan det vara en bra idé att göra animationer som stärker budskapet. Storytelling är ett hantverk och om du vill satsa på att testa konceptet är det bra att vända sig till proffsen. En marknadsföringsbyrå har ofta samlat bred kompetens som samarbetar för att lyfta företag.
Budgeten behöver inte vara stor
Det är lätt att fastna i slentrianmässig annonsering. Då är det lätt att annonsbudgeten rinner i väg och inte ger det resultat som är önskat. Att vända sig till en reklambyrå behöver inte vara dyrt. Genom att ni kan diskutera fram en budget och ibland till och med arbeta resultatbaserat kan det bli billigare i längden. En informationsbyrå kan även hjälpa till att stötta upp i hur företaget kan nå ut till fler målgrupper. Idag är det vanligt att visa upp sina ställningstaganden i exempelvis miljöfrågor. En bra byrå kan hjälpa dig att skapa värdefullt innehåll som lyfter företagets arbete i olika frågor. Det blir på så sätt mer än bara reklam; det skapar mervärde för företaget. Genom att informationsbyråer också ständigt bevakar nya trender kan du med mindre och bättre planerad budget träffa rätt.
Sammanfattning
Informationsfilmer och rörlig bild blir allt viktigare för att nå ut till kunder. Rörlig bild fångar intresset i större utsträckning än långa texter. Genom att ta hjälp av reklambyrå eller informationsbyrå kan du få mer ut av din budget till annonsering. Vill du understryka vad företaget står för är storytelling ett smart val. Proffs hjälper dig effektiv att nå ut och spana efter nya trender.