Bloggar är en kanal som har använts på senare år för att marknadsföra företag. Många kampanjer som har drivits via bloggar har blivit väldigt framgångsrika och lett till att företagen verkligen har lyfts fram. En av fördelarna är att det genom relativt små medel går att nå ut till en stor del av sin kundgrupp genom att välja rätt bloggar att samarbeta med. De företagare som har lyckats med att visa upp sitt företag på bloggar har märkt att möjligheterna är väldigt stora. En faktor som är väldigt viktig är att välja en blogg som passar med det budskap som företaget vill lyfta fram.
En lyckad kampanj på en blogg
För att få en lyckad kampanj gäller det att hitta en blogg eller flera som har företagets målgrupp som läsare. Hur kampanjen kommer att gå styrs till stor del av valet av blogg. Ett första steg är att kolla igenom ett urval av bloggar som är intresserade av att jobba med företaget och välja ut de mest lämpliga. Det kan vara bloggare som redan är kunder i företaget vilket gör det lättare att driva kampanjen på rätt sätt.
Kvaliteten på innehållet
En blogg som levererar bra kvalitet ger ett mer seriöst intryck vilket är bra för att höja företagets anseende utåt. Givetvis är det bra att välja en blogg som har många läsare och når ut till en stor publik, men kvaliteten på bloggen är minst lika viktig. Det gäller att se över innehållet både vad gäller text, språkbruk och bilder. Allt det bloggen representerar är även det som kommer att representera företaget för de läsare som nås genom bloggen. En blogg som håller låg kvalitet vad gäller korrekt språk och språkbruk kan göra att företagets produkter inte ses som lika seriösa. Helheten i bloggen och att den följer en röd tråd är oerhört viktigt.
En annan fråga en företagare bör ställa är vilka krav som ska ställas på de bilder som har företagets produkter som motiv. Det är bra att göra upp innan vad som gäller för bloggaren eftersom det inte är företaget som tar bilderna. Genom att skicka ut produkter och goodie bags till många bloggare samtidigt kommer företaget att synas på många platser under en väldigt kort tid vilket kan generera stor merförsäljning.