Youtube är en av de största plattformarna på nätet. Möjligheterna att nå ut till nya kunder är enorm och det finns många sätt att göra det på. En möjlighet är att ta del av det partnerprogram som finns och låta annonser visas när andra Youtube-kanaler spelar upp sina videoklipp. Ett företag som startar en egen kanal kan upptäcka att det är svårt att få kanalen att växa till en början. Eftersom Youtube är stort är även konkurrensen om tittarna stor och det kan göra att det är svårare att få nya tittare till kanalen.
Ett företag som satsar på att göra en bra kanal har ändå mycket att vinna på att lägga ut kvalitativt innehåll. Efter att en video har publicerats går det att marknadsföra den genom att bland annat använda sig av andra sociala medier och att publicera videon på företagets Facebook-sida kan vara ett alternativ. Det går även att marknadsföra kanalen genom att köpa annonsplatser hos andra kanaler genom Youtube. Ett företag kan även själva kontakta en stor Youtube-kanal och därigenom köpa reklam genom att kanalen nämner företaget. Möjligheterna finns och det gäller att hitta det sätt som passar företaget bäst.
Fördel med en Youtube-kampanj
Det företag som väljer att annonsera på Youtube kommer att se att kampanjen i jämförelse går bättre än på andra sociala medier. I snitt genererar annonser som visas via videoklipp 1,8 gånger mer vilket gör en stor skillnad på resultatet. För den som vill lyckas bra med marknadsföringen kan det därför vara ett smart alternativ att se över möjligheterna att göra det genom videoannonser.
De annonser som går bäst är de där företag själv presenteras genom ett kort videoklipp innan tittarens tänkta video startas. För att få en riktigt bra och lyckad video gäller det därför att de fem första sekunderna gör ett bestående intryck. Efter att de fem första sekunderna har visats kan tittaren välja att hoppa över annonsen. Tänk igenom vad det viktigaste att presentera om ditt företag är. Det här är helt avgörande för om tittaren kommer att vilja se mer om företaget eller om den helt enkelt väljer att titta på den video som väntar efter. Skillnaden mellan en mer lyckad annons och en mindre lyckad ligger i dess fem första sekunder.
Företag som saknar erfarenhet av att marknadsföra sig genom videoannonser kan med fördel ta hjälp av ett professionellt företag. Det finns många att hitta på nätet idag och att lägga resurser på att göra kampanjen mer kvalitativ är ofta välinvesterade pengar. Genom att presentera företaget på rätt sätt får kunderna rätt uppfattning från början och en bra kundrelation har påbörjats. En lyckad kampanj kommer att generera många nöjda kunder under en längre tid och företaget kommer att ha en bra chans att växa.