Efter att Instagram fick sitt genombrott började även hashtags få spridning på andra sociala medier. Ett företag som skapar hashtags kan lätt få bra spridning och bli igenkända. En första hashtag för företag kan till exempel vara företagets namn. Många företag har lyckats göra kampanjer som har fått många följare genom att skapa en hashtag för just den kampanjen. Det kan vara en tävling som företaget anordnar där ett inlägg med företagets hashtag ska synas. På det sättet kommer företaget att nämnas och synas många gånger samtidigt som det inte kostar mycket i likvida medel.
Nå ut till målgruppen med en hashtag
Företag som har svårt att nå ut till sin målgrupp kan vinna mycket på att göra sådana kampanjer. På det sättet kommer befintliga kunder att marknadsföra företaget till rätt personer och därigenom lyckas få fler i målgruppen att hitta till företaget. Den första utmaningen för ett företag som vill göra en lyckad kampanj med en hashtag är att komma på en hashtag som verkligen lockar. En bra hashtag är något som personer kommer ihåg även om hashtagen inte finns mitt framför på skärmen just här och nu.