En kanal som verkligen har kommit att bli stor för företag att marknadsföra sig på är Instagram. För ett företag som vill marknadsföra sig på Instagram finns det en uppsjö av möjligheter och det enda som egentligen sätter gränsen är fantasin. De mest lyckade marknadsföringskampanjerna har varit en kombination av flera olika sätt. En hemlighet med Instagram är att se till att uppdateringar sker ofta för att företaget ska synas.
Företagskonto på Instagram
För att företaget ska ha sin givna plats är det bra att öppna ett företagskonto. Den första utmaningen blir att skaffa många följare till kontot. Det finns flera olika sätt att göra det på, men det viktigaste är att de följare företaget får är de som är intresserade av företagets produkter. Fler följare gör också att företaget kommer att synas för en större publik eftersom Instagrams algoritmer kommer att räkna med att kontot är mer populärt för andra.
Genom att följa andra konton kommer företaget att synas hos de följarna och med lite tur går det att få nya följare. På Instagram går det att betala för annonser vilket gör att inläggen kommer att visas som sponsrade inlägg i andras flöden. Det går att räkna ut hur mycket en annonskampanj kommer att kosta och det går även att räkna ut hur många användare som kommer att nås. Även om företaget betalar för annonser gäller det att vara aktiv och fortsätta göra nya inlägg regelbundet. Precis som med bloggar går det även att sponsra ett Instagramkonto med produkter. Taktiken för att lyckas är precis som när det gäller att sponsra en bloggare – att välja kvalitet för att få en lyckad kampanj.