Ett företag som vill lyckas med att nå ut till sin publik via nätet vinner mycket på att skapa en Facebook-sida för företaget. Facebook är idag en av de största sociala medier som finns och här finns många potentiella kunder. Precis som med många andra kanaler är en av nackdelarna även den stora fördelen – Facebook är stort och det är lätt att försvinna i mängden. För den som vill bli stor finns det idag många seriösa företag som hjälper till att bygga upp en sida.
Många företag väljer möjligheten att köpa annonsplatser av Facebook och det är ett bra sätt att nå ut till nya kunder. För den som inte vill spendera likvida medel direkt finns det många andra sätt att marknadsföra företaget på.
Anordna tävlingar
Sedan många år har det varit populärt att anordna tävlingar. Vinsterna brukar vara en eller flera produkter från företagets sortiment. Tävlingarna brukar gå till på det sättet att en person ska gilla företagets sida, dela inlägget och eventuellt tagga vänner som gör likadant. På det här sättet brukar inläggen snabbt sprida sig och följarna brukar snabbt kunna öka i antal. Spridningen fortsätter till dess att tävlingen avslutas. Företagen gör i förväg upp de regler som ska gälla och en viktig del i att anordna tävlingar är att inte kalla dem för lotteri. Ett lotteri går under spellagen och kräver att vissa regler följs. För den som ska anordna en tävling och känner sig osäker på reglerna kan det vara bra att kolla upp vad som gäller innan tävlingen påbörjas.
Köp och sälj
Ett företag som vill synas kan nå ut till potentiella köpare genom att använda sig av köp- och säljgrupper. En uppdatering som har skett fram till idag är att företagen kan sälja genom sin sida och att ägaren till företaget inte behöver använda sin privata sida. Facebook har en hel del regler att förhålla sig till när det gäller vad som får säljas och för att undvika problem kan det vara bra att läsa igenom reglerna innan försäljningen påbörjas. En fördel med att sälja i grupperna är att det går att nå ut till målgruppen direkt genom att sälja i en grupp för just de produkter företaget säljer. På det här sättet syns även företaget utåt vilket senare kan generera köp.