Kostnaden för att driva trafik till en hemsida genom att köpa annonsplatser är relativt låg. En nackdel är givetvis att det betalas för besökare som inte genomför en order, men genom att ha många besökare på en sida ser sökmotorerna det som att företaget är väldigt populärt.
Kostnaden relativt liten
När kostnaden för annonserna är Pay per click går det att hålla kostnaden nere. Ett klick kostar inte mycket och det är oftast lätt att ställa in en budget för annonseringen. Fördelen med Pay per click är att det endast är när en besökare har klickat på en annons som kostnaden kommer. Det finns andra modeller för annonsering och det kan vara Pay per lead eller Pay per sale där kostnaden ofta är baserad på det inköp besökaren eventuellt gör.
Kostnaden för att annonsera går ofta att justera löpande. Det gör att det är enkelt att justera om budgeten förändras. Om det går bra för företaget är det lätt att öka marknadsföringen för att kunna nå ut till en ännu större kundgrupp precis som det är lätt att minska kostnaden om det behovet uppstår.