Stora och väletablerade företag har sällan svårt att marknadsföra sig själva. Det beror främst på att de har en mycket större budget än en småföretagare. Som småföretagare behöver man hålla hårt i de pengar som företaget får in, samtidigt som marknadsföringen är en väldigt viktig del för att kunna växa.
Att planera sin marknadsföringsbudget kan vara svårt. Ofta vet man hur mycket man har råd att lägga, men hur kan man placera pengarna på bästa sätt? Vissa väljer att använda sig av telefonförsäljare som ringer kalla och varma samtal, andra satsar på internet, men även tryckt media är förekommande, t.ex. i form av annonser. Valet är mycket viktigt. Väljer du fel finns det risk för att hela din plan spricker och du står där, utan några nya kunder.
Lösningen på problemet kommer i form av gratis marknadsföring. Tack vare internet finns det idag många möjligheter att helt kostnadsfritt sprida ordet om de produkter eller tjänster som man erbjuder. Skulle det ändå vara så att man behöver en budget för att lyckas med några av dessa knep kan man ansöka om att låna pengar för finansiering.
Kostnadsfria marknadsföringsmetoder
Många tänker på internet när det kommer till gratis marknadsföring, men internet är inte den enda källan som du kan använda dig av. Här nedan listar vi några metoder som funkar!
1. Facebook erbjuder många bra grupper som håller samma tema som ditt företag. Bli medlem på dessa och presentera din verksamhet för de andra medlemmarna. Kom ihåg att även skapa en egen profil för ditt företag.
2. Majoriteten av alla människor älskar att delta i tävlingar, så varför inte anordna en? Du kan använda dig av sociala medier så väl som företagets egen hemsida. Vill du inte lägga pengar på priserna så kan du försöka få hjälp av sponsorer.
3. Sökoptimering är ett riktigt bra sätt att få ut ordet om ditt företag. Det enda som krävs här är att du kan skriva intressant innehåll och länka till din hemsida.
4. Känner du någon som jobbar inom samma bransch, men som ändå inte är en konkurrent? Då kanske det finns en företagsblogg som du skulle kunna gästblogga i? Det går naturligtvis även bra med alla typer av bloggar, men branschspecifikt underlättar för att du ska nå din målgrupp.
5. Nyhetsbrev via e-post är ett mycket bra och kostnadsfritt sätt att nå ut till nya kunder. Det första steget är att försöka samla in så många mejladresser som möjligt redan idag. Det kan du t.ex. göra på din hemsida och i samband med att du erbjuder en gratis PDF eller annat som kan vara lockande.
6. Alla företagare bör ha visitkort nära tillhands. Använd dig av dessa och ha för vana att dela ut ett kort till människor du träffar. Rätt vad det är så hamnar det i rätt händer.